Saturday, August 2, 2014

Rationament ...



M.Olaru, 2014
Rationament....

„Daca Romania nu se devoala ca vrea cu orice pret autostrazi, preturile nu o luau razna”......!!!

"Romania cu incetinitorul" – am eu ceva cu cei de la DiGi 24 TV.., emisiunea ocupa de multe zile spatiu si are aplomb; sunt aduse multe argumente, unele mai valabile decat altele [E.Hurezeanu, evoca 3 mari impedimente, la modul general: Incompetenta, Coruptia, Frica care sunt ingredientele unei complexe situatii de Indecizie si Stagnare, OK}.



Si totus, toti acesti oameni bine intentionati si evident bine pregatiti, care arata ’ata alba’ cu care-i cusuta afacerea ’autostrazi cu incetinitorul’ scapa ceva:


a/ o posibila explicatie, de ordin strategic propriu si in interesul tarii, [autostrazile ne-ar procopsi cu multe feluri de turisti, mai ales politici-nationalisti, incomozi si saraci in fond]....



b/ aici este bine sa evoc zicala straveche:”din cauza copacilor, nu se vede... padurea”, in sensul ca tot preocupati de toate implicatiile construirii de autostrazi{ & Incompetenta, Coruptia, Frica...] care ar fi ”copacii”....,  nu se mai vede ca pe autostrazi se face un transport pretentios si chair riscant care ar putea fi partial, dar covarsitor mai nimerit a fi facut si pe ... CFR si asta ar fi ”padurea”


In fond eu pun problema radical:
 Autostrazi versus Transport feroviar {variante}


Iata ce spune wikipedia ns., cartea de capatai a celor care doresc s-o ia de la zero..:

**Wikipedia> Căile Ferate Române (CFR) este compania națională de transport feroviar a României. CFR administrează infrastructura, transportul de călători și marfă pe calea ferată din țară. Rețeaua este integrată semnificativ cu alte rețele feroviare europene, oferind servicii paneuropene de transport de pasageri și marfă. CFR, ca instituție, a fost fondată în 1880, după ce prima cale ferată pe teritoriul actual al României a fost deschisă în 1854.


Statistica Cailor Ferate Europene - din anii 2005 (KM) arata asa: Germania  41,981 Franta  29,640 Ucraina  21,684 Italia  20,255 Polonia  19,428 Regatul Unit  16,454 Spania  15,293 Suedia  11,633 Romania  17,535 Republica Ceha  9,469 Turcia  8,699 Ungaria  8,057 Austria   6,399 Bulgaria  4,151 , deci noi am sta destul de bine la capitolul asigurarii transportului marfurilor din TIR-uri cu trenul, in liniste si prosperitate pentru toti, fara sa ne prea strofocam cu constructia de autostrazi [interesul ns. pt acest subiect ne-a facut f. vulnerabili si speculatorii au crescut nepermis si imopral de mult preturile]. Dece ?


Autostrăzile prezintă cel mai înalt grad de separare a circulației, fiind rezervate numai traficului auto, cu elemente geometrice care permit realizarea unor debite și viteze mari, în condiții de maximă siguranță.
DAR 

În prezent rețeaua de cale ferată romaneasca este bine formată din 9 magistrale principale din care se desprind mai multe magistrale secundare. Cele 9 magistrale administrate de operatorul național CFR reprezintă principalele artere feroviare din România. Întreaga infrastructură a CFR însumează 13.807 km la care se adaugă cei 6.923 km de linii existente în stații[25]. Din cei 20.730 km aflați în exploatarea CFR, 17.535 km de infrastructură este publică, iar 3.197 km privată. Infrastructura feroviară publică aparține statului, atribuită în concesiune Companiei Naționale de Căi Ferate “CFR” -SA.

Magistrala  300 București Nord - Brașov - Sighișoara - Teiuș - Războieni - Cluj Napoca - Oradea (647 km);


 Magistrala 500: Ilfov, Prahova, Buzău, Vrancea, Bacău, Neamt, Iasi, Suceava. (500 km);


Magistrala 800 București (Nord) - Ciulnița - Fetești - Medgidia - Constanța - Mangalia (225 km);


Magsitrala 900 București  - Roșiori - Craiova - Filiași - Caransebeș - Lugoj - Timișoara (533 km)-Stamora Moravita



In acest domeniu exista, pe plan european  'UNECE' care elaboreaaza strategiile internationale dedicate acestui scop, strategii dedicate separat transportului feroviar si transportului auto [ din start remarc ca UNECE ar fi putut avea si o strategie in care cele 2 forme [feroviar si auto] sa se imbine, sa se completeze una pe alta, in orice caz sa nu se excluda !]



Eu am pus UNECE-ului, intrebarea referitoare la cauzele care fac sa existe asa mari diferente de pret per Km/autostrada in tari europene diferite.. si astept raspuns...,'poate mult si bine'...



Dece am pus aceasta intrebare.. deoarece sunt mai mult ca sigur ca atunci cand a devenit public faptul ca o tara ca a noastra doreste sa realizeze autostrazi al nivel european...., ’mafia’ constructorilor s-a sensibilizat si brusc, preturile au crescut. 

Si de aici incepe calvarul nostru nemeritat si neverosimil. 

 ===========================


* Participating countries were: Austria, Belarus, Bosnia and Herzegovina, Bulgaria, Croatia, Czech Republic, Georgia, Greece, Hungary, Italy, Lithuania, Poland, Republic of Moldova, Romania, Russian Federation, Serbia and Montenegro, Slovakia, Slovenia, The Former Yugoslav Republic of Macedonia, Turkey and Ukraine.
=========================================

Autostrazile sunt, acum, tare scumpe [este si o consecinta a celor 3 impedimente evocate de Emil H.], produc si destule neajunsuri pana la faci dar si dupa aceea   , iar marfa care este transportata nu sunt 'Oamenii si masinutele lor' ..., de fapt sunt in proportie f. mare pentru 'transportul produsele economiei in plin avant'.



Si atunci intreb: dece sa nu fi circulat TIR-urile pe platformele CFR-ului si astfel se lasa ca aglomeratia de masini private sa zburde nestingherite chiar si pe amaratele , inca, de sosele nationale ?



Acum va voi spune doua povesti scurte:


1/ imediat dupa 22 dec. eu, care nu mai credeam ca, in veci, nu mai scapam de Ceausescu..., am intrat intr-o vrie de imprejurari care m-au determinat sa incep a judeca altfel lucrurile; pe 28 dec., cand inca se mai putea auzi impuscaturi, sunt apelat de dl. Prof. Dr. Mihai Epuran [Seful catedrei de Psyho, ICF] sa vin la el acasa; odata ajuns am ramas surprins sa-l intalnesc acolo si nimeni altul decat fostul Sef al Sectiei Sport al CC-PCR, Tiberiu Foldvary,care intre timp, fusese mazlit de tovarasi si asa a ajuns lector la Cat.de Atletism la ICF.

Dl. Mihai Epuran, fara sa piarza mult timp ne-a solicitat sa devenim membrii refondatori ai Societatii Prof. EFS [SPEFSR], societate cu renume, care a fost  desfiintata de comunisti iar eu si ceilalti 2 am inceput pregatirile birocatice, oficiale de reinfiintare [tribunal, statut, regulamente, presa, etc.]; tot asa, imediat dupa 1 ian.1990, la CSS1 unde eram antrenor de inot, colegii m-au ales Pres. Comitetului Sindicatului Liber din CCS1 si iarasi parca m-am incarcat cu energii pozitive [m-am descarcat repede, adica atunci cand Ion Iliescu a anuntat ca FSN se transforma in partid politic si asa mi-a dat demisia din postul in care am  fost ales]'


Tin minte ca atunci am trimis 2-3 scrisori la FSN in care le sugeram ideia de a face ca transportul de marfa cu TIR-urile intre Ungaria si Constanta [unde era un fery-boat pana la Samsun in Turcia] sa se faca pe platforme CFR deoarece asa era mai sigur ca tirurile ajungeau unde trebuie, organizat si ca plecau in conditii corecte..., in plus atunci nu aveam decat 100km de autostrada insuficienta pentru valul mare de marfa transportata astfel; evident ca nimeni nu a bagat la cap ca asta era o ideie buna si ca ar avea efecte pozitive ample..


2/ in 1990, am facut o vizita celor din Istanbul care ii cunoasteam de mai multi ani, fiind fostul lor antrenor, era si ets inca cel mai titrat club de  elita - IYIK; gandul meu era sa-l intalnesc pe fostul meu elev Ali G. devenit [prin disparitia tatalui sau...] presedintele concernului ENKA [ este intreprinderea care a facut si face toate autostrazile din Turcia si nu numai, fiind membra al acestui UNECE/ TEM; l-am rugat sa se gandesca ca este momentul sa vina in Romania pentru as largi sfera de activitate [TEM este implicat in realizarea unei autostrazi transcontinentale care incepe la Stokholm si se termina la Bagdad]; dar Ali, elevul meu cel bun, mi-a facut un get simbolic cu degetul care insemna categoric NU!

Deranjat de un asemenea refuz categoric am insistat iar cele aflate i-am dat, partial, dreptate {tatal lui, pe vremea lui Ceausescu, a dorit sa inceapa lucrarile la autostrata evocata si a inceput cu infiintarea unui office, la buc.,bref, spaga a fost de 1 mil. USD, locatia era langa Intercontinental dar dupa cca 3 saptamani, au fost invitati sa desfiinteze reprezentanta si asa, noi, am trecut in ochii celor care stiu cu ce se ’mananca’ o autostrada la capitolul ”astia NU!” [ si acum daca deschideti siteul concernului ENCA veti vedea ca harta lucrarilor in mai toate tarile europene are o pata alba, nefireasca, este teritorilu tarii noastre....


Toate incercarile mele, care au aurmat la succesorii lui Ali, toti bine cunoscuti de mine si ei pe mine..., au ramas fara rezultat si asa, cred, ca Romania, a ajuns la mana mafiei care a jonglat cu noi ca si cu niste scolari de gradinita [asa se explica preturile aberante si conditii necompetitive care ne-au fost impuse deoarece se stia ca suntem cum suntem si ca ’stabimea’ vrea cu orice pret  ’autobahn'-uri, asa cum avea Ungaria sau Germania].


Incompetemta, Coruptia si Frica [Tradarea, Lingusitoria] ne-au transformat in victime sigure iar nepriceputii erau usor de cumparat, erau chair nesperat de ieftini ..., no comment !


Iata o serie de grafice care ne indica locul nostru in ierarhia autostrazilor europene





Ali G., sta jos, in primul rand, la mijloc