M.Olaru, 2014 |
Rationament....
„Daca Romania nu se devoala ca vrea cu orice
pret autostrazi, preturile nu o luau razna”......!!!
"Romania cu incetinitorul" – am eu ceva cu cei de la DiGi 24 TV.., emisiunea ocupa
de multe zile spatiu si are aplomb; sunt aduse multe argumente, unele mai
valabile decat altele [E.Hurezeanu, evoca 3 mari impedimente, la modul general: Incompetenta, Coruptia, Frica
care sunt ingredientele unei complexe situatii de Indecizie si Stagnare, OK}.
Si totus, toti acesti
oameni bine intentionati si evident bine pregatiti, care arata ’ata alba’ cu
care-i cusuta afacerea ’autostrazi cu
incetinitorul’ scapa ceva:
a/ o posibila
explicatie, de ordin strategic propriu si in interesul tarii, [autostrazile ne-ar
procopsi cu multe feluri de turisti, mai ales politici-nationalisti, incomozi
si saraci in fond]....
b/ aici este bine sa
evoc zicala straveche:”din cauza
copacilor, nu se vede... padurea”, in sensul ca tot preocupati de toate
implicatiile construirii de autostrazi{ & Incompetenta, Coruptia, Frica...]
care ar fi ”copacii”...., nu se mai vede ca pe autostrazi se face un
transport pretentios si chair riscant care ar putea fi partial, dar covarsitor
mai nimerit a fi facut si pe ... CFR si
asta ar fi ”padurea” .
In fond eu pun problema
radical:
Autostrazi versus Transport
feroviar {variante}
Iata ce spune wikipedia
ns., cartea de capatai a celor care doresc s-o ia de la zero..:
**Wikipedia> Căile Ferate Române (CFR) este
compania națională de transport feroviar a României.
CFR administrează infrastructura, transportul de călători și marfă pe calea
ferată din țară. Rețeaua este integrată semnificativ cu alte rețele feroviare
europene, oferind servicii paneuropene de transport de
pasageri și marfă. CFR, ca instituție, a fost fondată în 1880, după ce prima
cale ferată pe teritoriul actual al României a fost deschisă în 1854.
Statistica Cailor Ferate Europene - din
anii 2005 (KM) arata asa: Germania 41,981 Franta 29,640 Ucraina 21,684 Italia 20,255 Polonia 19,428 Regatul Unit 16,454 Spania 15,293 Suedia 11,633 Romania 17,535 Republica Ceha 9,469 Turcia 8,699 Ungaria 8,057 Austria 6,399 Bulgaria 4,151 , deci noi am sta destul de bine la
capitolul asigurarii transportului marfurilor din TIR-uri cu trenul, in liniste
si prosperitate pentru toti, fara sa ne prea strofocam cu constructia de
autostrazi [interesul ns. pt acest subiect ne-a facut f. vulnerabili si
speculatorii au crescut nepermis si imopral de mult preturile]. Dece ?
Autostrăzile prezintă cel mai înalt
grad de separare a circulației,
fiind rezervate numai traficului auto, cu elemente geometrice care permit
realizarea unor debite și
viteze
mari, în condiții
de maximă siguranță.
DAR
În prezent rețeaua de cale ferată romaneasca este bine formată din 9
magistrale principale din care se desprind mai multe magistrale secundare. Cele
9 magistrale administrate de operatorul național
CFR reprezintă principalele artere feroviare din România. Întreaga
infrastructură a CFR însumează 13.807 km la care se adaugă cei 6.923 km de
linii existente în stații[25].
Din cei 20.730 km aflați
în exploatarea CFR, 17.535 km de infrastructură este publică, iar 3.197 km
privată. Infrastructura feroviară publică aparține
statului, atribuită în concesiune Companiei Naționale
de Căi Ferate “CFR” -SA.
Magistrala 300 București Nord - Brașov - Sighișoara - Teiuș - Războieni - Cluj Napoca
- Oradea
(647 km);
Magsitrala 900 București
- Roșiori - Craiova
- Filiași - Caransebeș - Lugoj - Timișoara (533 km)-Stamora Moravita
In acest domeniu exista, pe plan european 'UNECE' care elaboreaaza strategiile
internationale dedicate acestui scop, strategii dedicate separat transportului
feroviar si transportului auto [ din start remarc ca UNECE ar fi putut avea si
o strategie in care cele 2 forme [feroviar si auto] sa se imbine, sa se
completeze una pe alta, in orice caz sa nu se excluda !]
Eu am pus UNECE-ului, intrebarea referitoare la cauzele
care fac sa existe asa mari diferente de pret per Km/autostrada in tari
europene diferite.. si astept raspuns...,'poate mult si bine'...
Dece am pus aceasta intrebare.. deoarece sunt mai mult ca
sigur ca atunci cand a devenit public faptul ca o tara ca a noastra doreste sa
realizeze autostrazi al nivel european...., ’mafia’ constructorilor s-a
sensibilizat si brusc, preturile au crescut.
Si de aici incepe calvarul nostru
nemeritat si neverosimil.
===========================
* Participating countries were: Austria, Belarus, Bosnia
and Herzegovina, Bulgaria, Croatia, Czech Republic, Georgia, Greece, Hungary,
Italy, Lithuania, Poland, Republic of Moldova, Romania, Russian Federation,
Serbia and Montenegro, Slovakia, Slovenia, The Former Yugoslav Republic of
Macedonia, Turkey and Ukraine.
=========================================
Autostrazile sunt, acum,
tare scumpe [este si o consecinta a celor 3 impedimente evocate de Emil H.],
produc si destule neajunsuri pana la faci dar si dupa aceea ,
iar marfa care este transportata nu sunt 'Oamenii si masinutele lor' ...,
de fapt sunt in proportie f. mare pentru 'transportul produsele
economiei in plin avant'.
Si atunci intreb: dece
sa nu fi circulat TIR-urile pe platformele CFR-ului si astfel se lasa ca aglomeratia de
masini private sa zburde nestingherite chiar si pe amaratele , inca, de sosele
nationale ?
Acum va voi spune doua povesti scurte:
1/ imediat dupa 22 dec. eu, care nu mai credeam ca, in veci,
nu mai scapam de Ceausescu..., am intrat intr-o vrie de imprejurari care m-au
determinat sa incep a judeca altfel lucrurile; pe 28 dec., cand inca se mai
putea auzi impuscaturi, sunt apelat de dl. Prof. Dr. Mihai Epuran [Seful
catedrei de Psyho, ICF] sa vin la el acasa; odata ajuns am ramas surprins sa-l
intalnesc acolo si nimeni altul decat fostul Sef al Sectiei Sport al CC-PCR,
Tiberiu Foldvary,care intre timp, fusese mazlit de tovarasi si asa a ajuns lector
la Cat.de Atletism la ICF.
Dl. Mihai Epuran, fara sa piarza mult timp ne-a solicitat sa
devenim membrii refondatori ai
Societatii Prof. EFS [SPEFSR], societate cu renume, care a fost desfiintata de comunisti iar eu si ceilalti 2
am inceput pregatirile birocatice, oficiale de reinfiintare [tribunal, statut,
regulamente, presa, etc.]; tot asa, imediat dupa 1 ian.1990, la CSS1 unde eram
antrenor de inot, colegii m-au ales Pres. Comitetului Sindicatului Liber din
CCS1 si iarasi parca m-am incarcat cu energii pozitive [m-am descarcat repede,
adica atunci cand Ion Iliescu a anuntat ca FSN se transforma in partid politic
si asa mi-a dat demisia din postul in care am
fost ales]'
Tin minte ca atunci am trimis 2-3 scrisori la FSN in care le
sugeram ideia de a face ca transportul de marfa cu TIR-urile intre Ungaria si
Constanta [unde era un fery-boat pana la Samsun in Turcia] sa se faca pe platforme
CFR deoarece asa era mai sigur ca tirurile ajungeau unde trebuie, organizat si
ca plecau in conditii corecte..., in plus atunci nu aveam decat 100km de
autostrada insuficienta pentru valul mare de marfa transportata astfel;
evident ca nimeni nu a bagat la cap ca asta era o ideie buna si ca ar avea
efecte pozitive ample..
2/ in 1990, am facut o vizita celor din Istanbul care ii
cunoasteam de mai multi ani, fiind fostul lor antrenor, era si ets inca cel mai titrat club
de elita - IYIK; gandul meu era sa-l
intalnesc pe fostul meu elev Ali G. devenit [prin disparitia tatalui sau...]
presedintele concernului ENKA [ este intreprinderea care a facut si face toate
autostrazile din Turcia si nu numai, fiind membra al acestui UNECE/ TEM; l-am
rugat sa se gandesca ca este momentul sa vina in Romania pentru as largi sfera
de activitate [TEM este implicat in realizarea unei autostrazi transcontinentale care incepe la
Stokholm si se termina la Bagdad]; dar Ali, elevul meu cel bun, mi-a facut un
get simbolic cu degetul care insemna categoric NU!
Deranjat de un asemenea refuz categoric am insistat iar cele
aflate i-am dat, partial, dreptate {tatal lui, pe vremea lui Ceausescu, a dorit
sa inceapa lucrarile la autostrata evocata si a inceput cu infiintarea unui
office, la buc.,bref, spaga a fost de 1 mil. USD, locatia era langa Intercontinental
dar dupa cca 3 saptamani, au fost invitati sa desfiinteze reprezentanta si asa,
noi, am trecut in ochii celor care stiu cu ce se ’mananca’ o autostrada la
capitolul ”astia NU!” [ si acum daca deschideti siteul concernului ENCA veti
vedea ca harta lucrarilor in mai toate tarile europene are o pata alba,
nefireasca, este teritorilu tarii noastre....
Toate incercarile mele, care au aurmat la succesorii lui Ali,
toti bine cunoscuti de mine si ei pe mine..., au ramas fara rezultat si asa, cred,
ca Romania, a ajuns la mana mafiei care a jonglat cu noi ca si cu niste scolari
de gradinita [asa se explica preturile aberante si conditii necompetitive care
ne-au fost impuse deoarece se stia ca suntem cum suntem si ca ’stabimea’ vrea
cu orice pret ’autobahn'-uri, asa cum avea
Ungaria sau Germania].
Incompetemta, Coruptia si Frica [Tradarea, Lingusitoria]
ne-au transformat in victime sigure iar nepriceputii erau usor de cumparat,
erau chair nesperat de ieftini ..., no comment !
Iata o serie de grafice care ne indica locul nostru in ierarhia
autostrazilor europene
Ali G., sta jos, in primul rand, la mijloc |