marți, 4 octombrie 2011

7 efecte mai puţin ştiute ale sportului; autor-RAMONA SAMOILA

7 efecte mai puţin ştiute ale sportului

ARGUMENTE.
Identificarea unor motivaţii puternice de a face mişcare creşte cu 70% şansele de a vă ţine de program
4 Octombrie 2011
Foto Shutterstock

Exerciţiile moderate vă feresc de boli dentare, protejează vederea şi vă ajută să vă îmbogăţiţi vocabularul.

Dorinţa de a slăbi nu este întotdeauna suficientă pentru a vă motiva să vă menţineţi antrenamentele săptămânale. O serie de studii citate de publicaţia „Prevention" arată că persoanele care fac constant mişcare moderată au un surplus de beneficii, precum o memorie mai bună sau o rezisenţă crescută la durere.

Îmbunătăţeşte memoria. O singură sesiune pe banda de alergat poate avea un impact foarte important asupra creierului.

Sportivii care fac două serii de alergări a câte trei minute, cu pauză de două minute între ele, au o capacitate mai mare cu 20% de a învăţa cuvinte noi comparativ cu sendentarii, potrivit unui studiu făcut de cercetătorii de la University of Müenster, Germania. Atunci când faceţi sport, inima pompează mai mult sânge, ceea ce face să crească nivelul de oxigen din creier. De asemenea, sunt stimulate zonele din creier care controlează atenţia distributivă, capacitatea de organizare şi memoria.

Reduce durerile. Odihna nu este întotdeauna suficientă pentru a reduce durerile şi rigiditatea de la nivelul genunchilor, umerilor, spatelui sau gâtului. „Adulţii sănătoşi care au făcut constant exerciţii aerobice au avut cu 25% mai puţine dureri musculoscheletale decât persoanele sedentare", spune Bonnie Bruce, cercetător la Stanford University. Exerciţiile favorizează eliberarea endorfinelor, substanţă care atenuează durerile, şi vă pot scădea vulnerabilitatea de la nivelul muşchilor şi tendoanelor. Activităţile fizice pot atenua de asemenea durerile cauzate de artrite. Un studiu realizat de cercetătorii de la North Carolina at Chapel Hill a arătat că persoanelor care sufereau de artrită şi care au făcut mişcare moderată timp de şase luni le‑a scăzut intensitatea durerilor cu 25%. Majoritatea persoanelor simt efectul exerciţiilor în câteva săptămâni, spune coordonatorul studiului, Leigh Callahan.

Creşte libidoul. Acest lucru se întâmplă prin creşterea fluxului de sânge la nivelul organelor genitale. 20 de minute de ciclism cresc pofta de sex la femei cu 169%, susţin cercetătorii de la University of Washington. Un alt studiu al cercetătorilor de la Harvard arată că persoanele cu vârsta de peste 60 de ani care înoată sunt la fel de satisfăcute din punct de vedere sexual ca cele mai tinere cu câţiva zeci de ani. Recomandarea lor este să faceţi 20 de minute de exerciţii aerobice înainte de o întâlnire romantică.

Protejează dinţii. Îngrijirea zilnică a dinţilor nu este singura modalitate de a avea un zâmbet frumos, spune Mohammad Al-Zahrani, profesor la Case Western Reserve University. Cercetătorul a descoperit că adulţii care fac 30 de minute de exerciţii fizice moderate de cel puţin cinci ori pe săptămână au un risc cu 42% mai mic de a suferi de parodontoză, boală dentară care apare mai ales la vârstnici. Explicaţia ar fi că sportul scade nivelul proteinei C reactive din sânge, cea care cauzează inflamaţii.

Previne bolile de ochi. Ceea ce este bun pentru inimă, e bun şi pentru ochi. O viaţă activă poate scădea cu 70% riscul de degenerare maculară care apare odată cu vârsta, potrivit unui studiu realizat pe 4.000 de adulţi şi publicat în British Journal of Ophthalmology. Această boală incurabilă face ca cititul şi condusul să fie dificile şi scade capacitatea de a observa detalii după 60 de ani.

Vă protejează de diabet. Mersul pe jos trei kilometri de cinci ori pe săptămână s-ar putea să fie mai eficient în prevenirea diabetului decât alergările pe o distanţă dublă, spun cercetătorii de la Duke University. Deoarece grăsimea este carburantul principal pentru exerciţiile moderate, mersul pe jos poate îmbunătăţi abilitatea organismului de a elibera insulină şi de a controla nivelul de zahăr din sânge.

Ţine răcelile departe. Exer­ciţiile moderate revitalizează metabolismul şi îmbunătăţesc sistemul imunitar, ajutând organismul să lupte împotriva răcelilor şi germenilor. Studiile arată că femeile cu vârsta între 50 şi 75 de ani care fac exerciţii cardio timp de 45 de minute, cinci zile pe săptămână, au un risc mai mic cu o treime de a face răceli decât cele care fac exerciţii de întinderi.

Niciun comentariu: